Monday, April 18, 2016

LIFE AS COWAY SALES PERSON (JURUJUAL PROFESSIONAL COWAY)

Bismillahirrahmaanirrahiimmm

BAGAIMANA SAYA BERMULA DI COWAY??

Tahun 2011, bulan Mac..saya officially resign sebagai tutor di sebuah kolej swasta. Hanya bertahan lebih kurang 3 tahun. Sebab...ingin set up bisness sendiri yang dipelopori oleh Encik Suami saya sendiri. Untuk bisness ini saya perlu membuka sebuah syarikat enterprise yang mana pada permulaannya... sayalah director, sayalah admin, sayalah accountant, sayalah pekerja, sayalah cleaner dan semuanya saya termasuk kerja-kerja HR untuk mencari staf di syarikat baru kami. Alhamdulillah selepas beberapa bulan, saya berjaya meramaikan jemaah syarikat kami dan semuanya berjalan lancar dan rezeki masuk melimpah ruah sehinggalah satu masa di awal tahun 2013, masalah besar menimpa bilamana kami tidak dapat lagi menjalankan bisness ini atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Pada masa ini staf mulai berkurang dan berkurang dan saya kembali berseorangan. Dalam pada ni, kami mengambil langkah untuk cuba berjinak dengan bisness lain seperti menjual produk supplement, kain cotton dan few barang lagi secara dropship. Namun kami tak dapat bertahan memandangkan modal yang perlu dikeluarkan agak tinggi untuk produk bukan dropship. Boleh dikatakan waktu ini, kehidupan kami sangat struggle..hampir berputus asa saya dan ingin pulang ke kampung untuk jalankan bisness makanan. Nak apply makan gaji semula, bila buat kira-kira..komitmen kami dah makin-makin bertambah..tak mungkin boleh mencukupi walaupun pada masa itu suami saya masih menjawat jawatan sebagai penolong pegawai di sebuah jabatan kerajaan.


- TURNING POINT -
Dalam kebuntuan, dalam kecelaruan..tetiba saya teringat seorang kenalan yang saya kenal sewaktu bisness trading secara kecilan dengan beliau...pernah mengajak saya untuk bersama dengan Coway Malaysia. Beliau terangkan beliau pada masa itu sudah mula fokus ngan Coway sahaja..no more other bisness... namun, biasalah..masa itu masih busy sangat dengan current bisnes yg open own company tu..tak boleh nak komit dan juga terasa kurang yakin dengan Coway sebab tak kenal sangat..duk ingatkan perniagaan bertingkat (MLM)... dah serik dengan MLM bilamana pernah terkena sewaktu makan gaji di kolej dulu menyebabkan saya terberhutang ngan bank demi nak keluarkan produk mereka sebanyak 24 ribu plus plus...huhuhuhu..tu saya sangat berhati-hati kononnya..

Tetiba saya terfikir untuk hubungi kenalan saya itu bertanya balik tentang peluang yang ada di Coway. Pada masa itu juga, saya telah pun memasang dan experience sendiri penapis air coway di rumah saya yang saya sewa beli melalui kenalan saya tersebut. Memang mudah dan convenience ada mesin air coway di rumah...really really fall in love...memudahkan kerja2 saya nak uruskan air minum family saya.. oleh yang sebab demikian, saya merasakan saya yakin boleh jual produk2 Coway ini, kerana ianya satu keperluan asas untuk setiap orang.. air dan udara bersih..semua orang perlukan. Maka pada suatu hari di bulan september 2013..saya pun menghubungi kenalan saya itu untuk bertanyakan balik macam mana nak jadi ejen coway. Kenalan saya memberitahu saya untuk datang bertemu dengan manager beliau di Coway HQ, Jalan Pinang KL.

Dipendekkan cerita..maka saya pun register as Coway Authorized Health Planner atau nama ringkasnya Ejen Sah Coway atau nama lagi sempoi..jurujual Coway jaaaa.... Masa register tu... saya tak fikir apa dah..boleh ker tak..pandai ker tak nak jual...sapa rasanya nak beli ngan saya... memang tak fikir daaa... yang saya tahu..saya perlu grab peluang yang saya ada sekarang..lagipun yuran pendaftaran untuk jadi ejen sah Coway ni hanya RM 100 yang valid seumur hidup. Fuhhh..mana nak cari..bisness yang tak ada modal produk langsung!!! Saya bersyukur sangat..aim saya janji lepas hutang / komitmen bulanan saya yang begitu banyak.. nasib baik suami ada membantu untuk bayarkan komitmen bulanan saya sementara nak bagi saya betul boleh jalan dan earn income sebagai jurujual coway.


Dipendekkan cerita lagi... saya mula mengorak langkah demi langkah..permulaan yang sungguh sukar memandangkan saya tak ada pengalaman langsung nak menjual produk penapis air dan udara ni... berbekalkan usaha yang tidak putus-putus, tabah dan cuba jadi kuat dikala terima rejection..bersabar dalam menimba ilmu untuk improve diri dan skills menjual...doa dan istiqomah sangat-sangat membantu dalam peningkatan result jualan saya dari bulan ke bulan... Ya Allah bersyukur sangat..dalam begitu banyak kekurangan..kelemahan...saya teruskan langkah.. sehingga mencapai macam-macam achievement especially di tahun 2014. Allahuakhbar... Hanya Dia sebaik-baik penolong dalam setiap usaha yang saya curahkan..


Berikut ringkasan perjalanan saya di Coway sebagai Jurujual Professional Coway:


Sept 2013 - Register sebagai Coway Health Planner (part timer)

 --> Sertai Coway Opportunity Program (Untuk nubis kubis untuk melihat hala tuju Syarikat Coway (M) Sdn Bhd.) 2 hari 1 malam di Viva Hotel, KL.
Okt 2013 - Layakkan diri untuk jadi full timer Coway Agent (Neo Pro HP)
Sept 2014 - Decide untuk fight to next level (Coway HP Manager)
Nov 2014 - Fight to be HM (Qualified)
Dec 2014 - Pre - HM (HM to be ~ Last month as HP)
Sepanjang tahun 2014:
Antara pencapaian:
1. Dinobatkan sebagai Super HP Q2,Q3, Q4 2014
2. Qualified untuk Coway grand trip incentive to Japan
     (Fighting month: Jun 2014 - Dec 2014)
     First time dapat - rasa bersyukur sangat-sangat.

Jan 2015 - Officially sebagai Coway HP Manager (HM)

Mac 2015 - Fly to Japan (Coway celebrate March Besday at Japan - so happy !!
Banyak lagi pencapaian-pencapaian di tahun 2015 sebagai HP Manager termasuklah dapat incentive Grand Trip kali kedua ke Italy (Fighting month: Jun 2015-Dec 2015)
Fly ke sana 25 Feb 2016. 

Alhamdulillah syukur..


Dan berikut adalah latest program yang team kami laksanakan untuk membuka peluang kepada bakat-bakat baru dalam sales.

Ramai yang turut serta dalam program ni..dan yang terujanya..saya dipilih untuk berkongsi topik Basic Skills dalam program tersebut.
Kalau awal-awal dahulu saya sebagai orang baru di Coway join program seumpama ini sebagai peserta program..kini giliran saya pula berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman yang ada untuk para peserta.


















Inilah perjalanan saya ringkasnya, nak kata susah..ada susahnya.. nak kata senang.. tak der lah senang mana pun..


Bukan senang nak senang

Namun tak susah nak usaha
Cuma perlukan pengorbanan dan hati kental

Semua orang boleh buat..kerana ada sesuatu yang special dan unik berada di Coway especially bersama team kami yang cukup havoc #CSTeam . 


Apapun ...terima kasih banyak..sudi layanzz entry saya kali ni.. 

Jumpa lagi di lain-lain posting!!!
###################################################################


Nak daftar sebagai ejen Coway ????

Klik sini ----> Coway Health Planner
Biar kami bantu anda !!!
Boleh juga terus hubungi 014-0212521 (Sarena)

No comments:

Post a Comment