Thursday, May 1, 2014

TIPS MEMILIH PENAPIS AIR YANG BAGUS

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Entri kali saya nak bincangkan tip-tip dalam pemilihan penapis air di rumah. Pada pendapat peribadi saya, berikut adalah tips yang perlu dipertimbangkan dalam memilih penapis air yang bagus untuk air minuman serta penapis luar rumah di rumah kita.

TIPS MEMILIH PENAPIS AIR UNTUK AIR MINUMAN 

1. Alat penapis air di sahkan halal dan mendapat pengiktirafan kualiti produk daripada badan-badan tempatan & luar negara.

2. Berkebolehan menapis bahan-bahan tercemar yang terkandung dalam air paip yang disalurkan ke rumah kita seperti karat, klorin serta logam-logam halus (plumbum, merkuri dan lain-lain)

3. Kualiti air yang bersih dan tulen serta rasa air hasil tapisan hendaklah sedap rasa untuk diminum.

4. Disertakan dengan 3 jenis suhu air untuk memudahkan serta menjimatkan.

5. Disusuli dengan servis, jaminan penuh dan "product check-up" secara percuma / dengan kos yang berpatutan.

6. Penghantaran & pemasangan/pemasangan semula secara percuma.


TIPS MEMILIH PENAPIS AIR UNTUK KEGUNAAN SELURUH RUMAH (OUTDOOR FILTER)

1. Alat penapis air di sahkan halal dan mendapat pengiktirafan kualiti produk daripada badan-badan tempatan & luar negara.

2. Berkebolehan menapis bahan-bahan tercemar yang terkandung dalam air paip yang disalurkan ke rumah kita seperti karat, lumut, pasir, tanah serta sebarang partikel kasar.

3. Kualiti air yang baik dan bersih untuk kegunaan seluruh rumah.

4. Disusuli dengan servis, jaminan penuh dan "product check-up" secara percuma / dengan kos yang berpatutan.

5. Penghantaran & pemasangan/pemasangan semula secara percuma.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedikit perkongsian kepentingan memasang alat penapis air pada masa kini berbanding dahulu menurut laman web my Health for life di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. (www.myhealth.gov.my)

Apakah jenis-jenis alat penapis air di rumah?
Sistem rawatan air di rumah adalah termasuk pelembut air dan penapis air. Ia terbahagi kepada dua kategori asas iaitu : punca tempat air masuk dan punca tempat air diguna. Sistem rawatan air di rumah kategori punca tempat air masuk akan merawat semua air yang disalur masuk dan yang digunakan di rumah.
Manakala sistem rawatan air kategori punca tempat air diguna akan merawat sebahagian air daripada sistem pengaliran air rumah seperti penapis air yang selalunya hanya menggunakan satu kepala paip. Air ini biasanya hanya digunakan untuk minuman dan masakan. Di antara contoh sistem rawatan air kategori punca tempat air diguna adalah penapis air osmosis berbalik, penyulingan dan karbon teraktif.
Sejauh mana penggunaan alat penapis air di rumah begitu popular?
Kaji selidik Kualiti Air Pengguna Peringkat Kebangsaan Januari 1999 menunjukkan bahawa 38% orang dewasa dilaporkan menggunakan alat penapis air di rumah, iaitu peningkatan sebanyak sepuluh peratus sejak tahun 19951. Empat puluh tujuh peratus responden menyatakan bahawa mereka akan lebih berminat untuk membeli rumah yang telah dilengkapi oleh alat penapis air jika mereka berkeinginan untuk memiliki rumah baru.
Di Pahang, kajian di kalangan isi rumah menunjukkan bahawa hampir separuh daripada mereka mempunyai satu atau lebih alat penapis air di rumah masing-masing. Namun, 44% yang belum mengguna alat penapis air, bercadang untuk memilikinya2. Kajian yang dijalankan di Johor pula menunjukkan hampir sepertiga (34%) daripada anggota pergigian menggunakan alat penapis air di rumah, ter1 dari jenis penapis air yang menggunakan sistem karbon teraktif3.
Kenapa penggunaan alat penapis air di rumah menjadi pilihan?
Majoriti pengguna menggunakan alat penapis air bertujuan untuk menyingkirkan rasa payau pada air dan juga untuk menyahkan warna atau bendasing yang ada di dalam bekalan air awam. Kesimpulannya penggunaan alat penapis air di rumah adalah untuk manfaat kesihatan dan meningkatkan kualiti air tersebut3.
Apakah kesan penggunaan alat penapis air di rumah ke atas kesihatan mulut?
Di Malaysia, 76% penduduk kini telah menerima bekalan air awam berfluorida4. Fluorida yang terdapat di dalam air minuman merupakan satu kaedah yang paling berkesan, selamat dan kos efektif di dalam mencegah penyakit karies gigi (gigi rosak) di kalangan masyarakat.
Banyak kajian yang dijalankan telah membuktikan bahawa alat penapis air yang menggunakan sistem osmosis berbalik (reverse osmosis) atau sistem penyulingan akan memberi kesan dalam menurunkan atau menyingkirkan semua kandungan fluorida dan mineral-mineral lain di dalam air minuman3-6. Namun begitu, kebanyakan sistem penapis air dengan sistem karbon teraktif tidak memberi kesan ke atas kandungan fluorida di dalam bekalan air3, 7-10.
Oleh sebab itu, sekiranya kandungan fluorida di dalam bekalan air tidak mencapai paras optimum yang diperlukan, disebabkan oleh penggunaan sistem air penapis di rumah, ia tidak akan berupaya untuk mencegah kejadian karies (gigi rosak). Sekiranya ini berlaku, kita hendaklah mendapat nasihat dari doktor gigi sama ada kita memerlukan terapi fluorida tambahan atau lain-lain kaedah dalam mencegah kerosakan gigi.
Kata-kata nasihat
  • Pilihlah alat penapis air yang bersesuaian Semasa memilih alat penapis air, pastikan sistem yang digunakan oleh alat penapis air tersebut. Kita perlu tahu bahawa terdapat sistem penapis air di rumah yang boleh mengurangkan kesan fluorida dan mineral yang lain yang terkandung di dalam air minuman kita seperti sistem penapis air osmosis berbalik (reverse osmosis) dan penyulingan.
  • Gunalah alat penapis air dan air yang telah ditapis dengan betul Air yang telah ditapis oleh alat penapis air di rumah hendaklah dikendalikan sebagaimana makanan yang mudah rosak dan perlu disimpan di dalam peti sejuk. Air ini hendaklah diminum dalam masa 24 jam. Arahan dari pihak pengeluar untuk alat penapis air hendaklah dipatuhi setiap masa11.



2 comments:

  1. Tips yg sgt membantu kpd yg memerlukan! Kpd sesiapa juga yg ingin mencari tankless water purifier, bolehlah tgk blog ni
    https://nurizzatimohdsaleh.blogspot.com/2022/05/benefit%20of%20aqua%20kent%20jade.html

    ReplyDelete
  2. Terima kasih diatas perkongsian tips yang sangat membantu. Tips ni sangat penting bagi mana2 yang tengah survey penapis air. Boleh baca atau rujuk artikel ni juga https://fazillahasyikin.blogspot.com/2022/06/how-to-choose-right-water-filter-in.html

    ReplyDelete