Friday, March 14, 2014

KRISIS AIR DAN UDARA KIAN MERUNCING!!!



Hari ini 14.3.14 semua sekolah di kawasan Klang diarahkan untuk tutup akibat jerebu yang teruk sejak dari semalam. Di kawasan tempat tinggal saya juga termasuk dalam kawasan yang di catu air yang mana bekalan air paip yang masuk 2 hari ada, 2 hari tak ada. So bila mana air paip tak ada, air simpanan tangki digunakan untuk urusan bilik air sahaja. Nak memasak pun kena jimat-jimatkan air. Makan pun terpaksa guna polisterin...huhu sedihkan... tapi apa nak buat.. kena terima jer bila musim kemarau teruk macam di tambah pulak dengan kehadiran jerebu yang mencatatkan kualiti udara yang sangat tidak sihat.

Selepas 2 hari tiada bekalan air paip terus, hari ni alhamdulillah ada balik. Tapi bila bukak jer pili..sangat terkejut melihat kualiti air paip pulak :)  ... nasib baik kat rumah saya gunakan mesin air minuman Coway yang sangat membantu dalam tempoh ketiadaan sumber air paip 2 hari lepas.

Yang syok nya..bila ada air paip, mesin air coway secara automatik akan refill (isi semula) air ke dalam tangki simpanan air selepas melalui 6 peringkat penapisan. Kali ini sempat saya buat ujikaji sendiri tanpa alat khas tp jelas dapat dilihat dengan mata kasar beza air yang direct keluar dari pili dengan air yang dah melalui sistem penapisan coway.



Untuk nampak lagi real saya gunakan gelas yang berbeza dan isikan 2 jenis air kemudian saya tukarkan gelas dan isikan 2 jenis air juga. Boleh nampakkan bezanya...? Warna air telah menunjukkan kualiti air tersebut..belum di uji apa kandungan yang ada dalam air keruh tu...





Berbalik kepada jerebu..sebenar bukan Klang sahaja yang dilanda jerebu...hampir semua kawasan di Lembah Klang turut mengalaminya.







Jika air kita minum...udara kita sedut..
Kedua-dua elemen ini masuk ke dalam tubuh kita 
setiap hari..setiap jam..
 Ia akan mempengaruhi organ penting dalam tubuh kita.
Sebab itu adalah sangat penting untuk kita jaga kualiti air yang kita minum dan kualiti udara yang kita sedut.

Bak kata pepatah
"Mencegah itu lebih baik dari merawat"
Organ dalaman kita tiada gantinya
Air sinonim dengan buah pinggang
Udara sinonim dengan paru-paru

Tepuk dada tanya hati
Perlu ker Perlu
Water Purifier & Air Purifier
?????